В начале приведу отрывочек из "Беседы четвертой" св. свщмч. и исп. Авва́кума
"...Есть же дело настоящее: пишут спасов образ Еммануила, лице
одутловато, уста червонная, власы кудрявые, руки и мышцы толстые, персты надутые, тако
же и у ног бедры толстыя, и весь яко немчин брюхат и толст учинен, лишо сабли той при
бедре не писано. А то все писано по плотскому умыслу, понеже сами еретицы возлюбиша
толстоту плотскую и опровергоша долу горняя. Христос же Бог наш тонкостны чювства
имея все, якоже и богословцы научают нас. Чти в "Маргарите" слово Златоустаго на
рожество богородицы; в нем писано подобие Христово и богородичино: ни близко не
находило, как ныне еретицы умыслиша. А все то кобель борзой Никон, враг, умыслил, будто
живыя писать, устрояет все по фряжьскому, сиречь по немецкому. Якоже фрязи пишут образ
благовещения пресвятыя богородицы, чреватую, брюхо на колени висит, – во мгновении ока
Христос совершен во чреве обретеся! А у нас в Москве в "Жезле" книге написано слово в
слово против сего: в зачатии-де Христос обретеся совершен человек, яко да родится. А в
другом месте: яко человек тридесяти лет. Вот смотрите-су, добрыя люди: коли з зубами и з
бородою человек родится! На всех на вас шлюся от мала и до велика: бывало ли то от века?
Пуще оне фрягов тех напечатали, враги божии. Мы же, правовернии, тако исповедуем, яко
святии научают нас, Иван Дамаскин и прочии: в членах, еже есть в составех, Христос, Бог
наш, в зачатии совершен обретеся, а плоть его пресвятая по обычаю девятомесячно
исполняшеся; и родися младенец, а не совершен муж, яко 30 лет. Вот иконники учнут
Христа в рожестве з бородою писать, да и ссылаются на книгу ту: так у них и ладно стало. А
богородицу чревату в благовещение, яко же и фрязи поганыя. А Христа на кресте раздутова;
толстехунек миленькой стоит, и ноги те у него, что стулчики. Ох, ох, бедная Русь, чего-то
тебе захотелося немецких поступов и обычаев!.."


